Od pola do stołu
IX Jesienny jarmark „od pola do stołu” (odbył się 21 września br.) ma już swoją tradycję i rangę, a zainteresowanie jakie mu towarzyszy świadczy o jego atrakcyjności i potrzebie organizowania. Celem jarmarku jest promocja dziedzictwa kulturowego mazowieckiej wsi, różnych form przedsiębiorczości wiejskiej, twórczości ludowej, gospodarstw rolnych wytwarzających żywność tradycyjną i ekologiczną, krzewy i kwiaty. |
Jarmark to również możliwość zaprezentowania oferty wypoczynku na mazowieckiej wsi.
Program jarmarku obfitował w wiele wydarzeń. Jednym z nich był V Przegląd Ludowych Zespołów Artystycznych, w którym wzięło udział 16 zespołów, jedenaście w kategorii muzyczno-wokalnej i pięć w kategorii muzyczno-tanecznej. Zespoły oceniało profesjonalne jury, któremu przewodniczyła Izabella Bednarczyk, z-ca dyrektora Instytutu Kultury w Warszawie. Występy artystyczne skupiły przy scenie wielu fanów muzyki ludowej.
Odbyło się także podsumowanie konkursów rejonowych: Agroliga 2014, „Od agroturystyki do turystyki wiejskiej”, „Wieś wczoraj i dziś” oraz V Przegląd Ludowych Zespołów Artystycznych. Laureatom uroczyście wręczono nagrody ufundowane przez starostów powiatowych, wójtów, burmistrzów oraz dyplomy i nagrody-statuetki ufundowane przez dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego w Warszawie orazdyplomy przygotowane przez dyrektora Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Warszawie.
Podczas trwania IX Jesiennego Jarmarku ,,od pola do stołu” był również czas na degustację produktów tradycyjnych w dworku „Sienkiewiczówka”. Produkty tradycyjne są wytworzane z naturalnych surowców bez dodatku konserwantów i ulepszaczy i pochodzą z gospodarstw rolnych w naszym województwie.
Impreza stworzyła możliwość bezpośredniej rozmowy z doradcami Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Warszawie, Oddziału Poświętne w Płońsku, pracownikami rejonowego biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, pracownikami Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, pracownikami Agencji Rynku Rolnego Oddziału Terenowego w Warszawie oraz pracownikami wielu banków działających w otoczeniu rolnictwa, które przedstawiały oferty wsparcia kredytowego. Stoiska wystawiennicze zachęcały do zakupów unikalnych wyrobów, takich jak pieczywo wędliny, miody czy nalewki. Nie brakowało ciekawych przykładów rękodzieła i sztuki ludowej.
Tekst: Danuta Bronowska
Zdjęcia: Bożena Chądzyńska